چرا به تفکرسیستمی نیاز داریم؟

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

مشکلات جوامع انسانی و سازمانها روز به روز پیچیده تر و حل آن ها نیازمند تفکر بهتر است. موارد فراوانی وجود دارد که تلاش مدیران و مسئولان برای حل یک مشکل، فقط موجب تسکین آن بوده و پس از مدت کوتاهی، وضعیت مانند قبل شده یا منجر به ایجاد مشکلاتی بزرگتر و بدتر گردیده است. تصمیم گیری و یادگیری اثربخش در دنیایی با پیچیدگی فزاینده، نیازمند تفکر سیستمی است: مرزهای مدل های ذهنی خود را گسترده تر کنیم و ابزارهایی خلق کنیم تا با استفاده از آنها درک می کنیم چگونه ساختار سیستم های پیچیده، سازنده رفتار آنها است.

البته همه ما استعاره «به اندازه کافی از جزئیات فاصله گرفتن» و «دیدن جنگل به جای درختان» را می دانیم. ولی متاسفانه اکثرا وقتی قدمی عقب تر می رویم. تنها «انبوهی از درختان» را مشاهده می کنیم. یک یا دو تا از آنهایی که مطلوبمان هستند را گزینش می کنیم و توجه و تلاش خود را بر تغییر آنها متمرکز می نماییم. بزرگترین مزیت تفکر سیستمی، کمک به تشخیص تغییرات پر اثر از تغییرات کم اثر در موقعیت های پیچیده است. در واقع هنر تفکر سیستمی این است که از درون پیچیدگی ها، ساختارهای بنیادین ایجاد کننده دگرگونی ها را ببینیم. تفکر سیستمی به معنای نادیده گرفتن پیچیدگی ها نیست بلکه به معنای سازمان دادن به پیچیدگی، در قالب تبیینی منسجم است که علل مسائل را روشن کند و مشخص نماید چگونه می توان آنها را به طریقی ماندگار درمان نمود. پیچیدگی فزاینده جهان امروز ، بسیاری از مدیران را بدان جا رسانده است که وانمود کنند اطلاعات مورد نیاز برای عملکرد اثربخش را در اختیار ندارند، اما به نظر می آید مسئله اساسی مدیران با آن مواجه اند، همیشه قلت اطلاعات نیست بلکه گاهی هم کثرت اطلاعات است. آنچه غالبا بدان نیازمندیم، روش هایی برای فهم این است که چه چیزی مهم است و چه چیزی مهم نیست، بر چه متغییر هایی متمرکز شویم و به کدام ها کمتر توجه کنیم.

هدف تفکر سیستمی، بهبود درک ما از ارتباط عملکرد هر سازمان با ساختار درونی و سیاستهای عملیاتی آن (و نیز سیاستهای عملیاتی مشتریان، رقبا، تامیین کندگان) است تا از این درک برای طراحی سیاستهای موثر اهرمی استفاده کنیم.می خواهیم درک کنیم چگونه رفتار ما همراه با طرح خود سیستم، ریشه عملکردی هستند که با آن مواجهیم.

منبع: تفکر سیستمی، قاسم مختاری

[/av_textblock]

[av_social_share title=’به اشتراک گذاری این مطلب’ style=” buttons=’custom’ share_facebook=’aviaTBshare_facebook’ share_twitter=’aviaTBshare_twitter’ share_pinterest=’aviaTBshare_pinterest’ share_gplus=’aviaTBshare_gplus’ share_reddit=’aviaTBshare_reddit’ share_linkedin=’aviaTBshare_linkedin’ share_tumblr=’aviaTBshare_tumblr’ share_vk=’aviaTBshare_vk’ share_mail=’aviaTBshare_mail’]

[av_comments_list]

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها