راهکارهای توسعه فناوری

راهکارهای توسعه فناوری در صنایع و کشورهای در حال توسعه عبارتنداز:

1-كپي سازي: عبارتست از استفاده از مدارك و مستندات دانش فني يا الگوهاي فيزيكي آماده و طراحي و ساخت آن با حداقل تغييرات. اين كار از طريق دمونتاژ محصول و استخراج نقشه هاي فني آن انجام مي شود.

2-مهندسي معكوس: در این روش استفاده از محصولات آماده، مبناي طراحي است در حالي كه ممكن است مدارك دانش فني آن در اختيار نباشد و يا فناوری هاي آن نيز تغيير داده شود. تفاوت مهندسي معكوس با كپي سازي، توانايي تحليل و بهينه سازي‌هاي بعدي است. پروژه‌هاي مهندسي معكوس داراي فاز طراحي مفهومي نيستند ولي داراي فاز امكان سنجي است و در آن بيشتر به دنبال در دست بودن فناوري هاي مورد نياز در ابعاد مختلف ابزار طراحي، ساخت و تست مي گردد.

3-طراحي مستقيم:طراحي و ساخت سيستم هايي كه قبلاً فنآوري آن در اختيار نبوده و عمدتاً متكي بر دانش طراحي و خلاقيت سازندگان آن است. از اين رويكرد تحت عنوان طراحي خلاقانه نيز ياد مي شود.

4-بهينه سازي: انجام تغييرات يا اضافه كردن قسمت هايي به سيستم هايي كه قبلاً فنآوري آن در اختيار بوده و نسبت به ارائه ويرايش جديد اقدام مي شود.

5-جذب فناوري: خريد دانش فني و همچنين اسناد تكنولوژيك از شركت هاي سازنده محصولات. تفاوت عمده انتقال تكنولوژي با خريد دانش فني آنست كه اولي از كارخانجات و خطوط توليدي خريداري مي شود در حالي كه خريد دانش فني از شرکت های طراحی خريداري مي شود كه مستقيما قابليت توليد انبوه ندارد. براي رسيدن به طراحي‌هاي سيستمي يا زير سيستمي قبل از رسيدن به بلوغ ممكن است از اين راهكار استفاده مي شود.

مقالات مرتبط

تعاریف مالکیت فکری، patent و… و چگونگی ثبت در ایران و ثبت بین المللی

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’] [av_textblock size=” font_color=” color=”] در این مطلب تعاریف مالکیت…

ابعاد فناوری

فناوري قابليتي (دانش و توانايي) است كه منجر به توليد محصول مي‌شود. به عبارت ديگر، فناوري همه آن چيزي است كه در سازمان توليد‌كننده باقي…

پاسخ‌ها