تعریف نوآوری و بررسی ابعاد مختلف آن (قسمت سوم)

فرآیند نوآوری مبتنی بر فشار فناوری:

در این الگو ، نوآوری در طی یک فرآیند خطی ایجاد شده و از مرحله پژوهش پایه، شروع شده و در نهایت به بازار ختممی شود. در این الگو فرصت های ناشی از تحقیق و توسعه است و بازار به عنوان دریافت کننده نتایج تحقیق و توسعه می باشد.

فشار فناوری

فرآیند نوآوری مبتنی بر کشش بازار:

در این الگو مانند فرآیند نوآوری مبتنی بر فشار فناوری، نوآوری در طی یک فرآیند خطی ایجاد شده و از مرحله پژوهش پایه شروع شده و به بازار ختم می شود. اما با این تفاوت که بازار و مشتری منبع خلق ایده برای جهت دهی به تحقیق وتوسعه محصول است. به عبارت دیگر در این الگو تحقیق و توسعه رویکرد انفعالی دارد.

کشش بازار

فرآیند نوآوری مبتنی بر الگوی پیوندی:

در این فرآیند، نوآوری یک فرآیند خطی نیست اما بر مرحله ای بودن تاکید شده وبین فعالیت های تحقیق و توسعه و بازاریابی توازن و ارتباط بر قرار می گردد. این فرآیند، ترکیب فرآیند نوآوری مبتنی بر کشش بازار و فشار فناوری می باشد. در این فرآیند بین تحقیق و توسعه و بازاریابی توازن ایجاد شده و فعالیت های تحقیق و توسعه و بازاریابی یکپارچه می شوند.

نوآوری الگوی پیوندی

فرآیند نوآوری مبتنی بر الگوی یکپارچه:

در این فرآیند، نوآوری به عنوان فرآیندی موازی تبیین شده که در آن فعالیت های تحقیق وتوسعه با دیگر فعالیت ها، مانند تولید وبازاریابی، به موازات همانجام می وند. در این فرآیند، نوآوری حاصل تیم یکپارچه و مشارکت قوی تامین کنندگان در ارتباط نزدیک با مشتریان می باشد.

نوآوری الگوی یکپارچه

فرآیند نوآوری مبتنی بر الگوی سیستمی و شبکه سازی:

در این فرآیند، به نوآوری به صورت یک کل نگاه شده و بر این موضوع تاکید می شود که دستیابی به نوآوری از طریق فعالیت های متقاطع و از تعامل چندین بنگاه بدست می آید و عوامل دیگری همچون سیستم های مالی و اعتباری، سیاست های دولتی و … را نیز مورد توجه قرار می دهد. همچنین در این فرآیند بر نوآوری شبکه ای مبتنی بر منابع نوآوری برون سازمانی تاکید می شود. یکی از تفاوت عمده در این فرآیند با دیگر فرآیندهای نوآوری، در استفاده از ابزارهای عملیاتی الکترونیکی در سرعت بخشیدن به فرآیند نوآوری می باشد.

نوآوری سیستمی و شبکه سازی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها