تعریف نوآوري و بررسی ابعاد مختلف آن (قسمت دوم)
نوآوري از ابعاد مختلف می تواند مورد بحث قرار گیرد:
1- از بعد تازگی و زمان، نوآوری رامی توان به دو نوع رادیکال و تدریجی تقسیم کرد.
1-1- نوآوری رادیکال عبارت است از تغییرات عمده در ساختار ماهیت محصول و یا فرآیند در زمان کوتاه؛ به عبارت دیگر در نوآوری رادیکال، نسبت تغییرات پدید آمده به زمان بهوقوع پیوستن تغییرات، بسیار زیاد است.
1-2-نوآوری تدریجی عبارت است از اصلاحات و بهبودهای جزئی در محصول یا فرآیند در بازه زمانی طولانی است.
2- از بعد فرآیند، نوآوری را به طور کلی می توان به سه زیر فرآیند اصلی تقسیم نمود.
2-1-زیر فرآیند تولید دانش علمی و فناورانه (خلق)
2-2-زیر فرآیند تبدیل دانش به مصنوع (انتشار)
2-3-زیر فرآیند تطبیق مصنوع با نیاز بازار (بهره برداری)
3-همچنین فرآیند نوآوری را می توان در قالب 5 نوع الگو تقسیم نمود. اینالگوها عبارتنداز:
3-1-فرآیند نوآوری مبتنی بر فشار فناوری
3-2-فرآیند نوآوری مبتنی بر کشش بازار
3-3-الگوی پیوندی
3-4-الگوی یکپارچه
3-5-الگوهای سیستمی و شبکه سازی
پاسخها