تعریف نوآوري و بررسی ابعاد مختلف آن (قسمت اول)

نوآوري ریشه در واژه لاتین innovation دارد. و مفهوم آن « ایجاد یک چیز جدید» می باشد. تاکنون تعاریف گوناگونی از نوآوري ارائه شد است. در ذیل چند نمونه ازآن آورده شده است.

1-نوآوري یعنی بهره برداري موفق از ایده هاي جدید

2-نوآوري لزوماً به معناي تجاري سازی یک پیشرفت عمده در مرز هاي فناوري (نوآوري انقلابی) نیست. بلکه حتی بهره برداري از تغییراتی کوچک در دانش فنی فناورانه (بهبود یا نوآوري تدریجی) را نیز در بر می گیرد.

3-نوآوري نه تنها شامل خلاقیت است، بلکه باید اختراع حاصل از خلاقیت به بازار عرضه شده و به مردم فروخته شود. لذا نوآوري را فرآیند توسعه تا پیاده سازي یک اختراع دانسته اند.

4-یک نوآوري محصول و یا فرآیند، یک محصول (کالا و یا خدمات) جدید و یا بهبود یافته (به میزان قابل توجه) معرفی شده به بازار و یا معرفی یک فرآیند جدید و یا بهبود یافته در درون سازمان است. نوآوري بر پایه ي نتایج توسعه های جدید فناورانه ، ترکیب هاي جدید از فناوری های موجود یا استفاده از دانش های دیگر کسب شده توسط سازمان اقتصادی است. تنها لازم است که نوآوری برای سازمان شما و نه لزوما بازار جدید باشد.

5-نوآوري عبارت است از فرایند توسعه ي نظریه های جدید و نظریه هاي خلاق و تبدیل آ ن ها به محصولات، خدمات یا روش هاي کاربردي و مدل های سازمانی جدید و سودمند . در یک تعریف دیگر، فرآیند معرفی یک اختراع، یک نظریه یا کاربرد جدید و تبدیل آن به ارزش یا ثروت، نوآوري می باشد. بنابراین ایجاد ارتقاء و بهبود و یا ارایه یک اختراع به بازار و تجاري سازي آن را در جهت خلق ارزش و ثروت نوآوری گویند. در جا منظور از تجاری سازی، بکارگیری نتایج و دستاوردها در عمل است.

6-نوآوري فناورانه عبارت است از نوآوری ای که محور اصلی آن فناوري بوده و مبتنی بر دانش یا نظریه های فنی جدید و یا به کارگیری خلاقانه ی فناوري هاي موجود شکل گرفته و منجر به تولید محصولات و یا خدمات جدید می شود.

7-از منظر دیگر خلاقیت و نوآوري را می توان بدین گونه تعریف نمود : «خلاقیت» بیشتر در جنبه های فکري و نظري و به اصطلاح فعالیت های ذهنی و طراحی قبل از عمل و «نوآوری» را بیشتر در جنبه های کاربردی و عملی و به اصطلاح به فعالیت هاي عملی و اجرایی بعد از عمل بکار می برند. بنابراین طراحی و پیشنهاد فکرها و ایده ها و طرح های نو را «خلاقیت» و اجرا و پیاده کردن آن ها را «نوآوری» می نامند.

پایان قسمت اول.

مقالات مرتبط

تعاریف مالکیت فکری، patent و… و چگونگی ثبت در ایران و ثبت بین المللی

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’] [av_textblock size=” font_color=” color=”] در این مطلب تعاریف مالکیت…

پاسخ‌ها